TRAMWAJE WARSZAWSKIE
ZAKŁAD BUDŻETOWY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

WAGONY TYPU 105Ne


W latach 1993-1994 Konstal wyprodukował dla Warszawy 18 wagonów typu 105Ne. Wagony posiadają pudło czterodrzwiowe o podwyższonej trwałości (blachy poszycia zewnętrznego o grubości 2mm), pierwotnie wagony nie miały rynienek dachowych. Zamontowano nowe płaty drzwiowe z tworzywa (bez szybek w dolnej części płatów) i napędy drzwiowe produkcji IFE z funkcją rewersowania. Zastosowano zmodyfikowane wózki typu 2NNa z nowym typem wkładek amortyzujących Meggi (mimo modyfikacji nie zmieniono oznaczenia wózków). Wagony są napędzane 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. Zastosowano nową szafę bezpiecznikową/aparaturową będącą odrębnym podzespołem, zamontowano pulpit manewrowy z tyłu wagonu (pulpit motorniczego pozostał taki sam jak w typie 105Nb). Zastosowano okna uchylne (część uchylna zajmuje 1/4 powierzchni okna) zamykane na 2 zatrzaski sprężynowe. W wagonie 1395 i kolejnych przesunięto wyjście bezpieczeństwa o 1 okno do tyłu (znajduje się naprzeciw 4 drzwi).
Wagony przyjmowano na stan w latach 1993-1994 w miarę ich dostarczania przez producenta. 4 wagony przydzielono do zajezdni R-2 Praga, pozostałe 14 do zajezdni R-3 Mokotów. W trakcie ekploatacji zmodyfikowano pulpity (zamontowano elektroniczne prędkościomierze), w wagonach z R-3 Mokotów zamontowano rynienki dachowe z charakterystycznymi odpływami poprowadzonymi na wierzchu poszycia (wagony 1407...1410 nadal nie mają rynienek dachowych). W latach 1999-2002 podczas NG w niektórych wagonach zamontowano wyłączniki szybkie i pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu.
         


03.05.2002 NAPISZ DO AUTORA (C) MKM 2001