TRAMWAJE WARSZAWSKIE
ZAKŁAD BUDŻETOWY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

WAGONY TYPU 105Nf


W latach 1994-1996 Konstal wyprodukował dla Warszawy 44 wagony typu 105Nf. Wagony posiadają pudło czterodrzwiowe o podwyższonej trwałości (blachy poszycia zewnętrznego o grubości 2mm), z gładką ścianą nad drzwiami (bez pokryw w miejscu kaset na tablice kierunkowe) i z rynienkami dachowymi (odpływy poprowadzono w poszyciu). Zastosowano płaty drzwi z tworzywa sztucznego (bez dolnych szybek) oraz napędy drzwiowe produkcji IFE z funkcją rewersowania. Zamontowano nowe wózki typu 2NNf, z nowym typem tarcz hamulców szczękowych i systemem smarowania obrzeży kół (REBS). Wagony są napędzane 4 silnikami trakcyjnymi LTd-220 o mocy 41,5kW każdy, posiadają przetwornicę wirującą. Zastosowano szafę bezpiecznikową/aparaturową (taką samą jak w typie 105Ne) oraz zintegrowany pulpit motorniczego (będący jednym podzespołem). Wnętrza wagonów są podobnie wykończone jak w poprzednich typach, odróżnia się jedynie wagon 1456 (poręcze są malowane na żółto, podczas gdy inne wagony mają poręcze malowane na czarny kolor). Przez dłuższy czas w wagonach 1452+1451 zamontowane były siedzenia z miękkimi poduszkami (takie same jak w wagonie 112N) - zmieniono je na typowe podczas NG w 2002r. W wagonach 1411...1414 zamontowano okna przesuwne, w wagonach 1415...1422 i 1425...1434 okna uchylne zamykane na 2 zatrzaski sprężynowe, w wagonach 1435...1456 okna uchylne z pojedynczym uchwytem zamykanym na wcisk (wagony 1452+1451 podczas NG w 2002r. otrzymały okna przesuwne). Wagon 1435 i następne otrzymały fabrycznie pantografy połówkowe OTK2 z elektromechanicznym mechanizmem opuszczania (przycisk znajduje się na pulpicie motorniczego), pozostałe wagony otrzymały te elementy w 1995r. W wagonie 1445 i następnych zamontowano elektroniczne prędkościomierze i sprzęgi teleskopowe Schake (takie same elementy zamontowano później także w pozostałych wagonach).
Wagony wpisywano na stan w miarę dostarczania przez producenta, przydzielając 16 wagonów do zajezdni R-2 Praga, 26 wagonów do zajezdni R-3 Mokotów i 2 wagony do zajezdni R-4 Żoliborz. W latach 2000-2002 podczas NG w niektórych wagonach zamontowano wyłączniki szybkie, niekiedy także wymieniano okna, zmieniając sposób ich zamykania (5 wagonów nie było jeszcze remontowanych).
       
       


31.07.2002 NAPISZ DO AUTORA (C) MKM 2001