TRAMWAJE WARSZAWSKIE
ZAKŁAD BUDŻETOWY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

WAGONY TYPU 105Nm


W latach 1996-1997 Konstal wyprodukował dla Warszawy 14 wagonów typu 105Nm. Wagony posiadają pudło czterodrzwiowe o podwyższonej trwałości (blachy poszycia zewnętrznego o grubości 2mm), z gładką ścianą nad drzwiami (bez pokryw w miejscu kaset na tablice kierunkowe) i z rynienkami dachowymi (odpływy poprowadzone w poszyciu). Zastosowano płaty drzwi z tworzywa sztucznego (bez dolnych szybek) oraz napędy drzwiowe produkcji IFE z funkcją rewersowania. Zamontowano wózki typu 2NNf z systemem smarowania obrzeży kół (REBS). Wagony są napędzane 4 silnikami trakcyjnymi o mocy 41.5kW każdy, w odróżnieniu od 105Nf posiadają przetwornicę statyczną produkcji Adtranz. Podobnie jak w 105Nf zastosowano szafę bezpiecznikową/aparaturową oraz zintegrowany pulpit motorniczego (będący jednym podzespołem) i nowy typ fotela motorniczego. Wnętrza wagonów są podobne jak w poprzednich typach, wagony 105Nm odróżniają się jedynie kolorem poręczy (poręcze malowane na żółto). We wszystkich wagonach zamontowano okna uchylne z pojedynczym uchwytem zamykanym na wcisk, pantografy połówkowe OTK2 z elektromechanicznym mechanizmem opuszczania (przycisk znajduje się na pulpicie motorniczego) i sprzęgi teleskopowe Schake.
Wagony wpisywano na stan w miarę dostarczania przez producenta, 10 wagonów przydzielono do zajezdni R-3 Mokotów a 4 wagony do zajezdni R-4 Żoliborz. Podczas prowadzonych od 2002r. remontów w niektórych wagonach zamontowano wyłączniki szybkie (8 wagonów nie było jesczcze remontowanych).
     


31.07.2002 NAPISZ DO AUTORA (C) MKM 2001