TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGON TYPU 116N


W 1998r. Konstal wyprodukował dla Warszawy wagon typu 116N. Tramwaj ten jest rozwinięciem konstrukcji 112N. Jest to tramwaj przegubowy, trójczłonowy, o długości 24,05m. Szkielet wagonu wykonany jest z profili zamkniętych, pokryty poszyciem z blachy o grubości 2mm. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w tylnej części pierwszego członu, całym drugim członie i przedniej części trzeciego członu (na wprost 2 i 3 drzwi) i obejmuje 61% długości wagonu, od części wysokopodłogowej oddzielona jest trzema schodkami. Tramwaj 116N ma identyczny kształt przodu (z szybą panoramiczną) i tyłu jak jego poprzednik. Zastosowano 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami IFE i funkcją rewersowania. Każdy człon wagonu jest oparty na jednym wózku - skrajne na wózkach napędowych 6NNa, środkowy na wózku tocznym 7NNa.

Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tyrystorach GTO (projekt Instytut Elektrotechniki, prod. Woltan) z przetwornicą statyczną i 4 silnikami samoprzewietrzalnymi prądu stałego LTb-240 mocy 55 kW każdy (prod. ABB Dolmel). Zamontowano pantograf połówkowy OTK-2 z mechanizmem elektrycznego opuszczania pantografu. Stanowisko motorniczego zostało nieznacznie zmienione w porównaniu do 112N, sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze), z tyłu wagonu umieszczono dodatkowy pulpit manewrowy. We wnętrzu wagonu zastosowano wykładzinę antypoślizgową i siedzenia z miękkimi poduszkami, ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony). Zamontowano system informacji pasażerskiej (wyświetlacz wewnętrzny, głośniki).

Wagon został wpisany na stan 25.03.1998 i przydzielony do zajezdni R-1 Wola (gdzie do dziś pozostał jedynym niskopodłogowcem). Początkowo kursował na linii 2, potem przez kilka lat na linii 26, obecnie (po modyfikacji tablic informacyjnych) pojawia się na każdej linii obsługiwanej przez R-1 Wola. Latem 2004r w wagonie zamontowano klimatyzację kabiny motorniczego. Latem 2005r zamontowano pod siedzeniami dodatkową baterię akumulatorów (jednocześnie ustawiając wszystkie siedzenia bokiem do kierunku jazdy) celem umożliwienia kursowania bez dostępu do napowietrznej sieci trakcyjnej - pierwszy taki przejazd próbny odbył się 9 września 2005r. Po miesiącu prób bez pasażerów, 28 października zmodernizowany wagon wyruszył po raz pierwszy liniowo.


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  24050mm 2350mm 3360mm 29,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  215 40 175 890/340mm 61%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników ilość silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (GTO) prądu stałego LTb-240 4 4 x 55kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków1) rodzaj typ ilość rozstaw osi w wózku
  6400/3800/6400mm napędowe 6NNa 2 1900
toczny 7NNa 1 1900
1) w przypadku wagonów przegubowych podaje się rozstaw czopów skrętu (uznając za taki także przegub)

           
           
             


  MALOWANIE STOSZESNASTEK  


06.11.2005 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101