TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


13N  388  -  WAGON POMIAROWY SIECI TRAKCYJNEJ


Wagon 13N nr tab. 388 (nr fabr. 394) został wyprodukowany w chorzowskim Konstal w 1967. Na stan MZK w Warszawie został przyjęty w dniu 31 marca 1967r. Wagon nie odróżniał się niczym od innych 13N tej serii - posiadał średni film (skrzynkę na czołowe tablice kierunkowe) i niewydzieloną kabinę motorniczego. Początkowo stacjonował na zajezdni R-4 Żoliborz. W dniu 5 maja 1968r, w związku z dostawami nowych wagonów 13N (które wtedy trafiały wyłącznie do zajezdni żoliborskiej) został przesunięty na R-1 Wola. W dniu 11 grudnia 1975r z powodu dostawy na wolską zajezdnię nowych wagonów typu 105N wagon 388 został przeniesiony na zajezdnię R-2 Praga (zastąpił tam jeden ze skreślonych jesienią tego roku wagonów typu K). Podczas remontu w 1982r wagon otrzymał w pełni wydzieloną kabinę motorniczego. Od 27 grudnia 1990r. wagon 388 stacjonował na R-3 Mokotów. W I połowie lat 90-tych kursował jako I wagon w składzie 388+526+590 (ostatnim dniem kursowania w tym zestawieniu był 30 czerwca 1994r, kiedy to 388 jeździł jako 7 brygada linii 29). Po rozłączeniu składów potrójnych kursował początkowo w składzie 388+526 a następnie 388+577 i w takim zestawieniu zakończył 16 listopada 1995r służbę liniową (w ostatnim dniu jeżdżąc na linii 31). Wagon 13N został skreślony ze stanu Tramwajów Warszawskich w dniu 17 listopada 1995r.


REMONTY WAGONU 388
typ remontu miesiąc remontu
bieżący 03.1968
kapitalny I 04.1969
bieżący 09.1970
NG II 11.1972
NG I 01.1975
NG I 02.1977
NG I 07.1979
NG III 09.1982
NG I 02.1987
NG I 01.1991
NG (z przebudową na gospodarczy) 06.1996
w 1970r nastąpiła zmiana oznaczenia remontów - dotychczasowy remont bieżący oznaczono NG I, dotychczasowy remont kapitalny I oznaczono NG II, a dotychczasowy remont kapitalny II oznaczono NG III. W połowie lat 80-tych zmieniono formułę remontów, likwidując remonty NG III i rozszerzając zakresy NG I i NG II (obecne zakresy remontów - tutaj)
     

Z uwagi dobry stan techniczny podjęto decyzję o przebudowie skreślonego wagonu na gospodarczy. Już 17 listopada (a więc następnego dnia po skreśleniu) wagon trafił na przebudowę do Zakładu Naprawy Taboru T-3. W trakcie przebudowy m.in. zmodyfikowano nieco układ elektryczny (umożliwiając obsługę dodatkowych urządzeń pomiarowych), w dachu zabudowano świetlik przez który pracownicy T-1 siedzący w wagonie mogą obserwować współpracę pantografu z siecią (m.in. poszukując nadmiernych luzów czy naprężeń sieci trakcyjnej, grożących jej zerwaniem lub uszkodzeniem pantografu kursujących tramwajów), zamontowano duży film oraz (wzorem przebudowanego w 1994r składu 821+818) podwójne reflektory czołowe. W dodatkowej szafce (umieszczonej na szafie bezpiecznikowej) znalazły się: generator pomiarowy (do którego doprowadzone są 4 przewody biegnące od czujników zamontowanych na pantografie), mieszacz sygnałów z kamery, generatora i komputera (przekazujący wspólny sygnał na ekran monitora) oraz zasilacz.

Przebudowę wagonu zakończono 25 czerwca 1996r, tak że już następnego dnia uczestniczył (jeszcze bez naniesionych numerów taborowych!) w pokazie na zajezdni R-3 Mokotów (gdzie TW chwaliły się swoimi najnowszymi nabytkami - składami 105N1k i 105N2k, wagonem 112N oraz wypożyczonym z Berlina wagonem GT6N i wypożyczonym z Magdeburga wagonem NGT8D). Obecnie wagon 388 jest na stanie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów (T-1) i służy jako wagon pomiarowy sieci trakcyjnej. Wagon prawie codziennie przemierza warszawskie torowiska (każdy odcinek sieci jest przejeżdżany i oceniany co około 2 tygodnie). Z uwagi na konieczną podczas pomiarów i oceny sieci trakcyjnej zmniejszoną prędkość, podczas pracy uruchamiane są pomarańczowe koguty na dachu.

                 
     
               
                   

22.06.2005 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101